ONK ProCup 1000 – 27 April 2019 – Damage Control

Koningsdag 2019, het zou een natte bedoeling gaan worden. En laat ik nou net zo’n 4 seizoenen niet meer in de regen gereden te hebben. Natuurlijk moet het wel weer gaan gebeuren als ik overstap na een dikke 1000cc motor. Alsof ik niet genoeg nog te leren heb. Nouja de eerste kwalificatie was dus nat. De elektronica van de motor werd op standje mietje gezet en ik ging de baan op. Eerste rondje 2:38… tweede rondje 2:36… elke ronde ging het steeds iets sneller en ik ging de baan af met een 2:30. Deze tijd was voorlopig een 18de plaats. Erg slecht dus maar ik heb alles wel heel gehouden.

De tweede kwalificatie was nog een drupje natter. Ik reed de eerste ronde een 2:31 en daarna ging het weer steeds iets sneller. Laatste ronde was een 2:23. Nog niet supersnel maar er zit nog steeds progressie in. Helaas was deze slakkie tijd goed voor plek 23 op de grid.  Met achter mij alleen Rob Houtzagers die langzamer reed. Winnaar van de vorige race, Daniel, was helaas twee keer gevallen tijdens de kwalificatie waardoor hij geen tijd gezet had en helemaal achteraan moest starten.

De race zelf zou droog gereden worden. Hehe eindelijk. Snel die lelijke regenbanden eronder vandaan en mooie slicks terug monteren. Er dreigde wel wat regen weer te gaan vallen maar de buienradar gaf aan dat het droog zou blijven. De baan was ondertussen ook al goed opgedroogd. Tijdens de opwarmronde bleek de baan voor zo’n 80% droog te zijn en de witte lijntjes moesten nog even ontweken worden. De helft van het veld stond op slicks en de andere helft op regenbanden. Wie had de juiste keuze hier gemaakt? Ik dacht dat ik dat was in ieder geval 😉 Ik stel mijzelf op helemaal achteraan en wacht totdat de lampjes aan gingen. Vandaag maar even niet met de launch control starten omdat ik nu echt wel een goede start moeten maken en ik mijzelf het niet kan veroorloven om als laatste de eerste bocht in te duiken. De rode lampjes gingen uit en daar ging ik. Wat een topstart. Ik ga genoeg man voorbij voor de eerste bocht en in totaal pak ik 14 man in de eerste ronde. Ik kom als 9de de eerste keer over de lijn.

In ronde 2 pak ik 4 man en kom ik als 5de over de lijn. De derde ronde pak ik weer 2 man en kom ik dus als 3de over de lijn. Maar toen gin het mis. Achterin begon het erg hard te regenen. Oke dacht ik nog, even alleen voorzichtig in Mandeveen, Duikersloot en dan weer volle bak verder op de rest van de baan. Maar helaas werd het natter en natter en was op een gegeven moment de hele baan weer drijfnat. Ondertussen waren er veel rijders op slicks gestopt of gevallen en de mannen op regenbanden kwamen mij voorbij alsof ik stil stond. Zelf besloot ik de race uit te rijden omdat ik niet kostbare punten wil laten liggen. Mijn rondetijden waren ondertussen gezakt naar 2:41 en de laatste twee rondjes zelfs ergens in de 3 minuten. Uiteindelijk werd de wedstrijd met een rode vlag beëindigd vanwege de weerssituatie. Hierdoor zijn mijn laatste twee laps (geloof ik) geschrapt en ben ik uiteindelijk 8ste geworden.

Ik het kampioenschap ben ik nu “tijdelijk” 😉 gezakt naar een derde plaats welke ik de volgende race graag weer afsta aan iemand anders 😛.

Sponsoren, Team ST-Racing en iedereen bedankt voor de gezellig dag. Volgende keer weer gewoon zon en 30 graden graag.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top